Застраховките „Гражданска отговорност“ ще важат и в ЕС независимо от цената

Всички български застраховки „Гражданска отговорност“, които се сключват сега или вече са сключени, ще важат от 1 януари 2007 г. на територията на целия Европейски съюз. Разширяването на покритието е нормативно регламентирано и издаването на полици само за България е недопустимо, категорична е Комисията за финансов надзор. Същевременно, цената, която е платена при сключването на застраховката, няма никакво отношение към покритието, което е еднакво за всички полици. Дори и застраховката да струва 20 лева, след Нова година тя ще важи в ЕС, обясниха от финансовия надзор. Регулаторният орган не следи за единичната цена на отделните полици, важното е общият размер на събраните премии да е достатъчен, за да гарантира възможността за изплащане на обезщетения.
От своя страна, размерът на обезщетенията в ЕС надвишава многократно сумите у нас. Докато в България до 2010 г. лимитът на отговорност е 200 000 лв. за имуществени вреди и 700 000 лв. - за неимуществени при един пострадал, то във Франция например лимити на отговорност не съществуват. Освен че няма да допусне двоен стандарт за териториалния обхват, надзорът ще санкционира и всяко неоснователно искане за доплащане. След 26 септември т.г., когато стана ясно, че се присъединяваме към ЕС от началото на 2007 г., компаниите са длъжни да са отчели в цената на застраховката и повишения териториален обхват. Всяко неоснователно искане за доплащане ще се санкционира с глоба от 1 000 до 20 000 лева за полица, предупреждават от КФН.
Въпреки покритието на застраховката ни за ЕС, при пътуване с автомобил след 1-ви януари 2007 г. задължително ще се изисква сертификат, който да удостоверява валидността на полицата. Документът е необходим заради граничния контрол за застраховката, който ще се запази за българи и румънци по европейските граници. Причината е, че присъединяването на двете държави към многостранното гаранционно споразумение, което имат по между си страните от ЕС и още 6 други държави, все още не е одобрено. Единствените две страни, които все още ни отказват, са Великобритания и Италия. Съгласието на останалите вече е получено. За парафирането на документа обаче, който след това трябва да бъде одобрен и от Европейската комисия, се изисква пълното съгласие на всички страни по споразумението. „Проблемна“ доскоро беше и Унгария, но разногласията с нея вече са преодолени. Опасенията и на останалите две държави също са далеч от основателните, което дава надежда, че те скоро ще бъдат изгладени, твърдят специалисти. Причините за отказа на Великобритания са по-скоро политически и са свързани с очакванията за евентуална миграционна вълна от новите балкански членки на ЕС. Италия пък се притеснява от големия брой граждани на двете страни, живеещи на нейна територия, които биха си купили автомобили от Италия, но няма да сключат застраховка. До положителния отговор от двете държави все пак регистрационният номер „BG“ няма да е достатъчен като доказателство, че автомобилът е застрахован, а по границите на ЕС ще се изисква документ за наличието на полица. От друга страна у нас се очаква приемането на промени в Закона за движение по пътищата, които регламентират запазването на граничния контрол за застраховката при напускането на страната до 2009 г.
Разделение по отношение на териториалния обхват е недопустимо, но законът не забранява на компаниите да дават бонуси на водачи, които декларират, че ще управляват автомобила си предимно на територията на страната. Подобни отстъпки вероятно ще предлагат повечето от застрахователите у нас, тъй като процентът на водачите, които пътуват с коли зад граница, е все още нищожен. В случай, че все пак на такива шофьори се наложи да излязат навън с автомобила си, полицата им също е валидна и на територията на ЕС. Тогава обаче те ще трябва да доплатят на компанията сумата, която първоначално им е приспадната от цената на застраховката. Доплащането е невъзможно да бъде избегнато, защото ако реши да напуска страната, шофьорът трябва да се снабди със задължителния сертификат за валидност на полицата. Този документ ще се издава от компанията, с която е сключена и застраховката, при което водачът неминуемо ще трябва да довнесе и сумата на отстъпката. Евентуални щети, причинени от водачи, декларирали, че няма да напускат страната, но впоследствие излезли навън, без да доплатят, ще бъдат покривани от застрахователя, с когото е сключена застраховката. Компанията обаче ще има правото да отправи регресни претенции за част от сумата към застрахования, предупреждават от КФН.
Пак от 1 януари 2007 г. значително ще се намали териториалният обхват на застраховката „Зелена карта“, след като „Гражданска отговорност“ ще важи за всички страни от ЕС. Дори и да тръгнем за ЕС с кола, ако минаваме през Сърбия или Македония например, „Зелена карта“ отново ще ни е необходима. За нея занапред обаче ще се плаща значително по-малко, отколкото досега, тъй като териториалният обхват се стеснява до една трета от предишния брой държави. Предварителните очаквания са за годишна премия от около 40-50 лева на фона на сегашните 150 лева за 15 дни. Някои застрахователи дори може да покриват рисковете за тези страни с полиците, издадени за „Гражданска отговорност“.
Решение пък за цената на сертификата, който ще се издава към полиците за „Гражданска отговорност“ до подписването на многостранното гаранционно споразумение, се очаква да бъде взето в понеделник на Общо събрание на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ). Вероятно сертификатът ще струва до 5 лева, като цената ще покрива разноските по отпечатването му. След предстоящото Общо събрание се очаква повече относно визията и формата на този документ, както и реда на издаването му. Освен евентуалното приемане на нови членове Общото събрание на 11 декември ще обсъди и отпадането на вноската (10 лв. от полица), която компаниите внасят в Гаранционния фонд за „Зелена карта“. Ще се разглеждат и въпроси, свързани с издаването на т.нар. гранична застраховка, плащана от всички влизащи на територията на България от страни извън ЕС, след като страната ни ще стане външна граница на Евросъюза. Очаква се да бъде избран и нов Управителен съвет на НББАЗ, след като на предишното Общо събрание в началото на октомври т.г. най-големите автомобилни застрахователи останаха извън ръководството на организацията. До споразумението за ново гласуване се стигна, след като една от компаниите – ЗПАД „Булстрад“, заведе съдебно дело.
Източник: Insurance.bg
Коментари:
- Булстрад създава НОВА Инс след сделката с ОББ
- "Моите финанси": След бурята - кога и как се подават заявки за застрахователни обезщетения
- ЗК „Лев Инс” АД предлага сигурност от ново поколение
- КЗК глоби ПОД "Алианц България" за нелоялна конкуренция
- Прогнозите за 2014 г: Оптимизмът при животозастраховането расте
- "Еврохолд" купи бизнеса на застрахователя QBE в България и Румъния
- Първи стъпки като застрахователи
- Застраховател на годината е „ДЗИ-ОБЩО ЗАСТРАХОВАНЕ” ЕАД
- ДЗИ пуска първият 3D рекламен клип, заснет изцяло у нас
- ДЗИ стартира Великденска кампания с атрактивни промоционални условия, отстъпки и нови продукти
- ДЗИ с нова визуална идентичност
- Кредит „Експресо” със специална промоция до края на декември и бонус нова кредитна карта от Societe Generale Експресбанк
- Гласуваме онлайн за „Застраховател на годината”
- Влизат в сила глобите за застрахователни стикери на колите
- Средната цена на "Гражданска отговорност" стана 220 лева
- Застрахователите увеличават печалбите си при спад на приходите
- Държавата обезсмисля застраховането
- Предстоящото снеготопене уплаши застрахователите
- Fibank предлага нов ипотечен кредит „Жилище в сегашно време”
- "Алианц Живот", ДЗИ и "Армеец" за застрахователи на годината
- "Уника" ще определя тарифите по застраховка "Каско" по региони