Съветът на бюрата на автомобилните застрахователи ще мисли как да намали незастрахованите МПС-та

Според данните, подадени в Гаранционния фонд, към 17 юни обхватът на застраховка „Гражданска отговорност“ е 90,9%. От 2 356 474 автомобила в движение са застраховани 2 141 921 моторни превозни средства, което означава, че над 214 хил.коли се движат по пътищата на страната без задължителната застрахователна полица. Това обяви генералният секретар на Гаранционния фонд Николай Сотиров на семинар, посветен на многостранния гаранционен договор, гаранционните фондове на държавите от европейското икономическо пространство и четвърта и пета моторни директивни на Европейския съюз. Форумът се провежда в столичния хотел Хилтън. Сотиров посочи, че обявените цифри са приблизителни, а не точни, заради големите проблеми, с които е сблъсква Гаранционния фонд при получаването от компаниите на регулярна и точна информация. Например, съществуват полици, прекратени от застрахователя, но необявени в информационния център на Гаранционния фонд; други застраховки са с изтекъл срок, но непрекратени; трети пък са с платена първа вноска и неплатени следващи, като и този пропуск не е обявен в инфоцентъра на фонда.“Гаранционният фонд е задължен да изпрати уведомителни писма на нередовните платци и некоректната информация на застрахователите ще сюрпризира неприятно доста клиенти, а от друга страна, онези, които наистина не са лоялни към компаниите, може да бъдат пропуснати“, добави Сотиров. Той посочи, че самата процедура е доста тромава: информация за полиците на некоректните клиенти трябва да бъде подадена в КАТ, където имената на собствениците на неизрядните возила да бъдат сверени, след което Гаранционният фонд изпраща уведомителните писма. Ако до 14 дни не се получат отговори на писмата, че колите разполагат със застраховка, имената на собствениците на автомобилите отново се подават в КАТ за спиране на автомобилите от движение. Друг проблем, с който се сблъска Гаранционният фонд, и когато МПС-та от трети страни (извън ЕИП) влизат у нас без застраховка „Гражданска отговорност“ и на наша територия правят ПТП. Според законовите разпоредби Гаранционният фонд е задължен да носи отговорност за причинените щети от страна на тези водачи. „При тези лимити на отговорност контролът на сключените застраховки „Гражданска отговорност“ и запазването на финансовия капаците на фонда са от особена важност“, подчерта още Николай Сотиров. Председателят на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) Атанас Табов посочи, че въпросът за обхвата на застраховката „Гражданска отговорност“ е изключително сериозен не само у нас, но и в целия ЕС. В някои от новоприсъединените страни процентът незастраховани коли е бил 20-25 на сто. Заради този проблем е взето решение на 28 август в Брюксел УС на Съвета на бюрата на автомобилните застрахователи да търси начини за намаляване на незастрахованите МПС-та. Предстои да се избере общ модел и единна методология, по които да се изчислява обхватът на незастрахованите коли. Табов апелира застрахователите да помислят за създаването на единна база данни. „Информационните системи трябва да бъдат усъвършенствани, за да може данните, които подаваме, да бъдат коректни“, побави Табов и припомни, че ако обхватът на застраховката падне под критичното ниво от 90%, ще бъдат приложени по-крути мерки.
Източник: Insurance.bg
Коментари:
(Екипът на Bank.bg си запазва правото да премахва коментари с нецензурно съдържание както и такива, които не са написани на кирилица)