Обезпечителният фонд ще допринесе за защита на потребителите на застрахователни услуги

Въвеждането на Обезпечителен фонд ще допринесе за защита на интересите на потребителите на застрахователни услуги и ще допринесе за укрепването на доверието в застрахователния бранш. Това се посочва в официално становище на Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи (БАЗК), във връзка с проекта за промени в Кодекса за застраховането. Като припомнят, че идеята за обезпечителен фонд съществуваше още, когато се обсъждаше приемането на Кодекса, но отпадна от проекта в последния момент, от БАЗК определят проектоизмененията в цялост като разумни, справедливи, а някои от тях - дори и закъснели, с оглед на по-добра защита на потребителите. Според асоциацията създаването на фонда ще спомогне и за постигане на основните цели, посочени в чл. 2 от Кодекса за застраховането - осигуряване на защита на интересите на потребителите на застрахователни услуги и създаването на условия за развитието на стабилен, прозрачен и ефективен застрахователен пазар. Аргументите в подкрепа на създаването на Обезпечителен фонд са няколко. На първо място, когато потребителят си избира застраховка "Гражданска отговорност", той не се интересува - и не е необходимо да се интересува - от финансовите отчети на застрахователя, нито от неговите резерви или пазарен дял, презумпцията е че всички застрахователни компании са изрядни. Освен това, "Гражданска отговорност" е задължителна застраховка. Тя не е личен избор, а законово задължение за всеки притежател на автомобил в България. Друг е случаят например със застраховка „Каско” - ако клиентът иска да се застрахова, то тогава ще проучи детайлно към коя компания да сключи полица и ще си носи последствията, ако застрахователят фалира. Според председателя на БАЗК Владимир Тодоров, самите застрахователи много добре знаят помежду си кои са „лошо управлявани и недобросъвестни застрахователи” и тук е мястото браншът сам да ги посочи и санкционира. Държавата създава правилата и следи те да се спазват и се намесва в краен случай. Освен това, с отварянето на застрахователния пазар, в България наистина може да се появят чужди „рискови” застрахователи, които трудно ще бъдат проверявани и санкционирани от КФН. Ако те фалират, отново ще има измамени и излъгани потребители и отново ще се срине доверието в целия застрахователен пазар, смятат от асоциацията на застрахованите. Друг аргумент в полза на обезпечителния фонд е, че предвидените допълнителни вноски за него са ниски - 1,50 лв. годишно за всяка полица "Гражданска отговорност". Това е по-малко от стойността на една кутия цигари и няма да затрудни потребителите, категорични са от БАЗК. Според асоциацията, проблемът с ниската цената на полиците "Гражданска отговорност" се дължи до голяма степен и на самите застрахователни компании. Те припомнят, че преди 2 години, когато се дискутираше дали да се премахне долната граница по премиите по "Гражданска отговорност", са били против, предвиждайки какво ще се случи, а именно – дъмпинг на цени и полици от порядъка на 45 лв. "Това беше изключително неразумно за всички застрахователи и те сега го отчитат, но не искат да го признаят", се посочва в становището на БАЗК. Всички компании са загубили много приходи от безумната „конкуренция”; загуби търпят и потребителите, защото не може да се очаква нормално обезщетение по застраховка "Гражданска отговорност", но за полицата да се плащат жълти стотинки, посочват още от асоциацията. Цитиран е примерът на Полша и Унгария, където също няма долен праг на цената на полиците "Гражданска отговорност", но има джентълменско споразумение да не се продава под определен разумен праг и това се спазва от всички застрахователни компании. В подкрепа на идеята за създаването на обезпечителния фонд е и ситуацията в банковия сектор, където действа Фонд за гарантиране влоговете на гражданите. Неговото създаване е провокирано именно от фалити на десетина банки у нас, довели до окупация на клоновете им и намерение за саморазправа от страна на клиентите. От БАЗК са категорични, че именно доверието е най-важното нещо и в застрахователния бизнес. Клиентите на "Юпитер" и МЗК "Европа" не правят разлика между компаниите - за тях това са застрахователи и неплащането от страна на един води до срив на доверие в целия бранш, посочват още от асоциацията. Припомняме, че преди няколко дни INSURANCE.BG публикува и мнението на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) относно идеята за създаването на Обезпечителен фонд. Според браншовата организация, фондът създава опасност от умишлени фалити и източване на застрахователи, а увеличаването на застрахователната премия ще натовари потребителите на застрахователни услуги.
Източник: Insurance.bg
Коментари:
(Екипът на Bank.bg си запазва правото да премахва коментари с нецензурно съдържание както и такива, които не са написани на кирилица)